22091
post-template-default,single,single-post,postid-22091,single-format-standard,theme-stockholm,qode-social-login-1.1.3,qode-restaurant-1.1.1,stockholm-core-2.2.7,woocommerce-no-js,qi-addons-for-elementor-1.2.0,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-8.7,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_center,qode-single-product-thumbs-below,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-21922

Goed ademhalen geeft lucht!

Ademhalen, zo gewoon en zo bijzonder. Een mens kan wel zo’n 6 weken zonder voedsel, enkele dagen zonder drinken maar slechts een paar minuten zonder ademhaling. 

Onze ademhaling zorgt voor vitaliteit. Zuurstof is de brandstof van onze cellen.

Onder invloed van spanning en stress gaan mensen vaak sneller en korter ademhalen.  Dit komt omdat het lichaam zich klaar maakt voor actie. Als je veelvuldig spanning, stress en druk ervaart blijft je lichaam aan staan. Hierdoor kunnen klachten als prikkelbaarheid, opgejaagdheid, angstig gevoel, hartkloppingen, druk op de borst, vermoeidheid, verminderde concentratie en hoofdpijn ontstaan. Ontspannen wordt bij een te snelle ademhaling ook steeds moeilijker. 

 

Door goed in te ademen voeden we dus ons lichaam op celniveau en door goed uit te ademen voeren we stresshormonen af. Daarnaast speelt ademhalen een grote rol bij het wel of niet verwerken van emotionele gebeurtenissen. Let maar eens op hoe vaak je bij heftige gebeurtenissen je adem inhoudt. Dit heeft tot gevolg dat je emoties onderdrukt en vastzet in je lichaam. 

 

Een makkelijke manier om te testen hoe het met jouw ademhaling gesteld is, is het tellen van je ademhaling. Tel één minuut lang, met behulp van een timer, het aantal keren dat je inademt. In rust is het heel gezond als je tussen de 6 en 8 keer per minuut zit. 

 

Zit je daarboven dan kan je beginnen je ademhaling te vertragen met behulp van de volgende oefening.

  • Ga ontspannen zitten of liggen.
  • Leg je ene hand op je buik en de andere op je borst. 
  • Adem in door je neus, richt je aandacht op het contact tussen je hand en je buik.
  • Tel bij de inademing in gedachten tot drie en voel je buik hierbij omhoog komen.
  • Voel het omslagpunt naar de uitademing. 
  • Tel bij een uitademing in gedachten tot vijf en voel je buik hierbij omlaag gaan. 
  • Wacht rustig op de volgende inadem-impuls. 
  • Ga hier enkele minuten mee door.

Ik wens je veel lucht toe!

No Comments

Post a Comment